2014. november 29., szombat

Törökország (DNy-Anatólia)
 coccifera subsp aucheri (Jaub.&Spach) K.I.Christensen 2004

Jellemzői:
 Általában 3 méternél alacsonyabb, de esetenként akár 5 méteres magasságot is elérhet. A hajtások kezdetben bársonyosak, majd simává válnak, sárgásbarna színűek, némely ágai kissé lecsüngők. Rügyei oválisak, csúcsuk lekerekített, molyhos. Levelei 1-4 cm hosszúak és 1-2 cm szélesek, örökzöldek, bőrszerűek. A levelek alakja ovális vagy kissé nyújtott, a Q. coccifera leveleire nagyban emlékeztetők levelei, a színi oldal általában csupasz, de esetenként gyéren szőrözött is lehet, fonáki oldala halvány szürkés árnyalatú, sűrűn szőrözött.

A levelek élei fiatal korban erősen fogazottak, szúrósak, valamint a fiatal, meddő hajtásokon is fogazott levelek jelenhetnek meg, míg az idősebb egyedeken ép szélűek, a csúcsuk lekerekített. A főérből 5-9 vénapár ágazik el.

A makkja ovális, kb. 1,5-2,5 cm hosszúságú, hegyben végződik a csúcsi részen.

Második évben érik  be a makkja. A kocsánya sokszor nincs vagy nagyon rövid és vastag. A kupacs sallangjai szőrözöttek, oválisak, zsindelyszerűen egymáshoz simulóak. A kupacs a makk felét fedi be.

Alfajok, hibridek, változatok:
 Q. bulgurluensis A.Camus 1934 - Nagyon hasonlít a Q. aucheri-re, talán hibrid eredetű. (Pontos adatot nem találtam)

Élőhely:
0-450 méteres tengerszint feletti magasságokban, meszes talajú lejtők növénye. Elterjedése lokális, a BGCI által kiállított-The Red List of Oaks szerint közel fenyegetett státuszba sorolták, kis elterjedési areája miatt.
Kréta szigetén a Cupressus sempervirens, valamint a Juniperus phoenica társaságában jelenik meg.

Leírói:
Hippolyte François Jaubert (Paris 1798-1874) francia botanikus, politikus
 Párizsban született, szülei korán meghalnak, így nagybátyja, François Jaubert fogadja magához, aki a Francia Bank igazgatója. Érdeklődése a természettudományok felé már korán kialakult, így tanulmányait  René Desfontaines és Antoine-Laurent de Jussieu mellett folytatta. Bejárta a mediterrán régió országait, valamint részt vett ázsiai expedícióban is. Figyelme a 1830-40-es években a politika felé fordult, majd az 1848-as forradalom után visszahúzódott a politikai élettől, idejét a botanikának és az üzleti életnek szentelte. Herbáriumát a Francia Nemzeti Természettudományi Múzeum őrzi.

Édouard Spach (1801-1879) Francia botanikus
Strasbourgban született, katona családban, majd 1824-ben Párizsba utazott botanikát tanulni René Desfontaines és Antoine Laurent de Jussieu mellett. A későbbiekben titkára lett Charles-François Brisseau de Mirbel-nek, aki később a Francia Nemzeti Természettudományi Múzeum professzora lett, ahová Spach is követte. Több jelentős monográfiát jelentetett meg, úgy mint Histoire naturelle des végétaux. Phanérogames (Natural history of plants: Spermatophytes) 14 kötetben, valamint Hippolyte François Jauberttel közösen Illustrationes plantarum orientalium (Illustrations of plants of the East) 5 kötetben.
Adrien de Jussieu a Spachea nemzetséget róla nevezte el, melynek fajai Dél és Közép Amerikában valamint Kulumbiában, Costa Ricán és Panamában honosak.

Források:
http://conifersaroundtheworld.com/blog/cupressus_sempervirens_mediterranean_cypress (2014.11.29)
http://oaks.of.the.world.free.fr/quercus_aucheri.htm (2014.11.29)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hippolyte_Fran%C3%A7ois_Jaubert (2014.11.29)
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89douard_Spach (2014.11.29)
http://www.treemail.hu/enciklopedia/quercus_aucheri (2014.11.29)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spachea (2014.11.29)
http://oaks.of.the.world.free.fr/Autbot.htm#ij (2014.11.29)
http://www.oaknames.org/search/fullname.asp?id=55 (2014.11.29)

2014. november 20., csütörtök

Őszi kemping a hegyi borókásban

Az november eleji csalogató jó idők bennünk is ihletet szültek és az ihletést gyorsan cselekedetek is követték. Az hogy mi is történt velünk november első hétvégéjén az alábbi kis úti leírásban olvashatjátok.
     Ezen a hétvégén volt szerencsénk olyat kipróbálni, amit még eddig soha sem. Andor és Én a hosszas teketóriázás után, ami a hely megválasztását körülvette végül az Aggteleki-karszt mellett döntöttünk és szombaton reggel a 6-os miskolci vonatra pattantunk a még párás, ködös november elsejei reggelen a Keleti kissé lelakott peronjáról.
 A számításaink nem jöttek be, melyeket még pénteken Növényanatómia után tettünk miszerint:-ÁÁ Miskolcra a kutya sem megy, főleg nem szombat reggel hatkor.
Ezzel ellentétben a vonat dugig volt és a helyeket úgy kellett vadászni. Szerencsére kiértem hamarabb és még tudtam helyet találni. Nagy nehezen nekilódultunk, az akkor még meglehetősen áthűlt szerelvénnyel, szemben velünk nénike valami szerelmetes történetet elbeszélő, olcsó papírra nyomtatott könyvet olvasott, míg a hátunk mögül épp azt tudtuk meg, hogy a gyerek ezt csinálja meg azt csinálja az iskolában, melyet egy igen jó hangú idősebb úr próbált kedves alkalmi útitársa tudtára és természetesen értésére is adni kisebb nagyobb sikerrel. A vonat csak zötyögött tovább és, így a hőmérséklet is kezdett elviselhetetlenné és ezzel együtt álomsítóvá is válni. Az utazásból, így hosszabb-rövidebb időre sikerült az álmok mezeire átsétálnunk.
A Tiszai pályaudvarra befutva egy kisebb hurok leírása után eljutottunk az állomás épületéig, ahol a büfét céloztuk meg mivel a reggeli hiánya már akkor érezhető volt és a belső részeink hevesen tiltakoztak az ellen, hogy így induljunk tovább. A büfét megközelítve szemmel jó láthatóan sok ember érzett még úgy, mint mi és szép, méretes sor fogadott. A sort kiálltuk, de egy kisebb technikai probléma merült fel. Andor kikérte a kávéját és aztán én a mellém berohanó úrnak, aki nagyon sietett kértem egy kólát, magamnak pedig egy sajtos szendvicset, majd fizettem. A baj csak az volt, hogy a kólát a pultos srác kiadta, de a szendvicsemmel adós maradt, amit én szóvá is tettem. Erre ő nagy felháborodással állította, hogy, de ő kiadta azt. Erre én tovább nyakaskodtam és beletellett 5 percbe mire sikerült a szendvics birtokába jutnom. Szomorú ez a bizalmatlanság az emberek között, de sajnos az a vidék olyan. A tornanádaskai vonatunkra szállva érezhető volt, hogy nem akárhová megyünk, értsük ezt a szó legpozitívabb és legnegatívabb értelmében. Az apró települések egymást követték és igen sok temetőbe induló családot láttunk krizantém kévékkel a hónuk alatt, majd a határhoz közeledve egyre kopni kezdtek az utasok. Tornanádaska az Aggteleki-karszt lábánál fekvő település festői környezetben. És eddig tartott a szépsége a dolgoknak, bár pozitív impulzusok elvétve értek minket. Az utcákon gyerekek a kisebbnek tartott egységből, koszos, vékony ruhákban szaladoztak, a házak és az utcák képe lehangolónak mondható, látszott rajta a lelakottság, a szemét és egy teljesen más életformához szokott társadalmi formáció a cigányság kilátástalan és meg nem oldott sorstragédiája. Andor figyelmeztetésére képeket nem készítettünk, így őriztük meg inkább az emlékeinkben az egykor szebb napokat is látott Bódva-völgyi településen uralkodó balkáni hangulatot. Szerencsénkre a gyerekek illendően köszöntek és voltak mások is, akik tiszteletüket fejezték ki felénk. A főtérre érve a szociális bolt nevezetű hely előtt már nagyban folyat az élet, lévén, hogy hó elején jártunk azon a napon. A falu szélén egy igen kicsiny malackát próbáltak átsegíteni a másvilágra, de mi nem vártuk meg az események végkimenetelét, hanem inkább a déli fekvésű lejtők felé vettük utunkat.
A sárga útjelen kellett volna haladnunk, de az bizony igen hamar eltűnt és kb. egy fél napig nem is mutatkozott. A falubéliek igen magasra felhatolnak ezen a helyen az erdőbe faigényüket kielégíteni, sajnos nem a legkíméletesebb módon. Az általuk készített csapákon könnyen lépre mehet az ember, így azt amit mi elfelejtettünk, egy tájolót ajánlok elvitelre az esetleges eltévedések esetére. Az első fogásunk jellegtelen akácos részen a Rhytidium rugosum volt, majd tovább kaptatva a nyíltabb részekhez értünk és ott a Cotinus coggygria, a Quercus pubescens, Pinus nigra, Juniperus communis, Rosa cannina, Ligustrum vulgare és a Viburnum lantana alkotta ritkás, kissé bozótos, de mindenképpen sziklagyepekkel tarkított részre értünk.

Az első amit kiszúrtunk az egy sárgás virágú, kissé bőrszerű, fehéres levelű növény volt, amit ott helyben meg is határoztunk és Alyssum montanum-nak véltük. Persze akadtak még itt érdekességek ilyen volt a fenyérfű, a Bothriochloa ischemum is, valamint szép Sempervivum tectorum-ok virítottak még ott.

Továbbhaladva az erdősebb rész felé az út össze-vissza kanyarogni kezdett, majd sokszori tanakodások után, hogy vajon most hol is vagyunk kijutottunk a gerincre. Itt szembesültünk a töbrök hatalmasságával, melyek az én fejemben csak, mint kicsiny hangyaleső csapdák éltek, de akkor ott, ezen tévhitem megdőlt. Néhány sás is elénk került, de csak feltételeztük, hogy Carex digitata, C. pilosa és C. sylvatica van túlnyomó többségében ezen erdők aljnövényzetében. Az úttalan utakat járva a derékba vágott fák még mindig jelezték az erdei tündérek "szorgos" munkáját. Külön szomorúság, hogy majdnem minden egyes fa törzsén balta élességi teszteket végeztek, melyben bizony a szerszám élesnek bizonyult. Egy darabon megtaláltuk a sárga jelzést,de két jel után megint bottal üthettük a nyomát, így elindultunk a nemlétező torony iránt és kilyukadtunk egy gyönyörű borókásban. Ebben barangoltunk egy darabon, majd végül egy füves tisztásra érve elhatároztuk, hogy itt táborozunk le.

A sátor gyorsan elkészült a fogadásunkra, majd jó csomó rőzse beszerzésére indultunk. Nem kellett neki fél óra és vidám tűz pattogott ideiglenes otthonunk előtt. Az orrunk megtelt füstszaggal és ezzel együtt a ruhánk is magába szívta az őszi illatokat. Így álltunk neki vacsoránk elköltéséhez, mely olajos halból és pirított kenyérből állt, valamint az Andor által hozott edényben egy tea is készülni kezdett, melyet én természetesen félig ki is borítottam, de a végeredmény jó volt a pernye darabokkal a fogunk alatt is. Az est hűvösödni kezdett és a sötétség betoppant és ránk terítette sötét palástját. Egy darabig még beszélgettünk, majd nyugodni tértünk nagykabát sapka, kapucni és sál, valamint több réteg pulóver felvétele után. A sötétség nyomában csend is megjelent, mint settenkedő árny és így a mi gondolataink álomvilágba nyargaltak tova.

Azaz csak MAtej kollégánál, aki ahogy lefeküdt el is aludt. Nálam úgy fél három körülig várni kellett az „ihletre”, de végül csak elaludtam. Még igencsak sötét volt, mikor irgalmatlan hidegre ébredtem, a hátam nagyon fázott, mivel, mint utóbb kiderült a hálózsákom kinyílt, én pedig a hátamat a nyirkos és hideg sátornak nyomtam. Meglepő módon a kényelemmel nem voltak gondok, talán a sátorhossz lehetne pár centivel több, de nem lehet ok a panaszra. Reggel 6 órakor keltem, arra hogy nincs mellettem senki a sátorban. Kibújtam én is a hálózsákból, ami egy sima takaróvá nyílt ki az éjszaka során. A hőmérsékletre nem volt panasz, a meteorológia eltalálta a kellemes 3 fokot, automatikusan a tűz „elindításával” és gyújtós szedésével kezdtünk, valamint pár korty bor is fogyott, itt is beigazolódni látszott, amit édesapámtól oly sokszor hallottam, hogy napkeltekor van mindig a leghidegebb. Egy már jól ismert füstös / pernyés vízforralás, teafőzés következett, melegedés, majd a tea termoszba varázslása után felszedtük a sátrat.

Jól esett a mozgás, hamar végeztünk. A tegnapi sárga jel keresése tehát most újult erővel kezdődött meg. A reggeli pára egyre inkább ködbe kezdett átalakulni, s a töbrök között úgy botorkáltunk, keresgéltünk, mintha nem is ebben a világban lennénk. Hihetetlen, hogy ezek a képződmények csupán a víz kitartó, lassú, de halálbiztos vésője által képződtek. Hopp egy sárga jelzés! Úgy néztünk rá mint a lőtt vadra, sikerként éltük meg, de be kellett látni később hogy korai volt az öröm. Ugyanis a „fakitermelés” miatt a jelzéses fákat is kiszedték, és annyi csapás volt a fűben hogy egy pillanat alatt elveszítettük újra az utat. MAtej mondta az irányt, hát a sötét töbrökből visszaindultunk a borokás felé. Egy erősebb csapásra lyukadtunk ki, így követtük és immár meglett a jelzés is. A cserjék alatt nagyon erős moha élet volt, a Pseudoscleropodium purum, Rhytidiadelphus triquatrus, a törzseken nem sokkal a föld felett Thuidium látszott.

Gyönyörű, háborítatlan erdőbe értünk, úgy látszik ebben a magasságban a pusztítás nem ért el. A területen vegyes korú fák, jelentős mennyiségű holt fák voltak, bizonyítva, hogy erdészeti munka nem igen volt az utóbbi években. Mi ennek nagyon örültünk, valamint annak is, hogy a budai hegyekben oly megszokott vad taposás, vaddisznó túrás egybefüggő „szántásainak” itt nyoma sem volt. Gyönyörű aljnövényzet, ahogy egy igazi üde lomberdőben lennie kell. Egy Fraxinus kidőlt törzsén egy régi ismerőst pillantottam meg, az Ortotrichum lyelli-t mely szép felfelé kunkorodó hajtásaival és gemmáival feltűnő volt.

Közben MAtejnek eszébe jutott, hogy Vadontermő nagygombákra visz be anyagot, így ő átállt gomba módba, mindent észrevett, amit én, ha keresem sem látom meg, én viszont a moha módban maradtam. Melankolikus hangulatban beszélgettünk és ballagtunk a ködös erdőben, körülöttünk olyan csend volt, amilyen a budai hegyekben elképzelhetetlen. Ez már a tökéletes zajmentes terület, ahol a madár se jár rajtunk kívül. Személy szerint nekem kifejezetten tetszett. A Kilátó-zsomboly környékén letettük a táskákat egy ígéretes sziklafal mellett, és bejártuk azt. A megszokott mész sziklai mohafajok tömege uralta ezt a délies sziklagörgeteget, jellegzetesen az Anomodon viticulosus, és A. longifolius tömeges. A függőleges falakről szépen eláll a Neckera, aminek fajra határozása itthoni mikroszkópos feladat lesz.
 Pár gyűjtés után továbbhaladtunk, különlegességek hiánya miatt. Ezután az út északra fordult, és egyik legfurcsább erdőszakaszára értünk. A köd szitált, mindenünk átnyirkosodott, kifejezetten hideg volt. Ezt jelenti tehát az, amikor a hideg beleül az ember ruhájába, hajába, és mindenébe. Az út épp a szlovák-magyar határon ment, még régi elhagyott lepusztult kerítést is fel lehetett fedezni. Nagyon különös volt, hogy a magyar oldalon hatalmas bükkök takarták az út által megnyílt helyet, míg a jobb oldalon mintha késsel vágták volna el fiatal erdő sorakozott.
 A Vecsem-bükki- zsombolyt meg szerettük volna nézni, de nem voltunk biztosak abban hogy azt találtuk-e meg. Így aztán a határon félelmetes csöndben megettük a kőkemény szendvicseket, ami annyira nem esett jól, csak azért rágtam meg mert kellett az energia. Viszont a még meleg tea különösen jó volt.

Nyugatra fordultunk, az út mellett egy szép Calamintha menthifolia-t határoztunk, mivel egyikünk sem tudta megmondani miféle növény ez. Az út további része már a hazaútról szólt. A Szabó-pallag szitáló ködben fogadott minket, mi pedig megindultunk a kék jelzésen Bódvaszilas felé. Hatalmas vihar lehetett erre nem rég, termetes bükköket döntött meg a szél. Elérkeztünk a Meteor barlang bejáratához, ahol szintén megálltunk egy picit, tartottam egy moha szemlét a bejárat feletti görgetegen, de különösebb fajt nem találtam.

A Barlangkutató-forrásra vezető utat elnéztük, és tovább mentünk. Későn vettük észre, hogy a jelzés már nincs mellettünk, tehát vissza kellett fordulni. A forrásig erős lejtőn haladtunk, a táska csak úgy dobott minket a köves talajon. A forrásnál két szalamandra fogadott minket, amiket MAtej le is fényképezett. Ekkor nekem már a „hazafelé” hangulat volt, nem figyeltem csak a lábamra. Így aztán otthon vettük észre, hogy egy még általam soha nem látott telepes májmohán álltak a szalamandrák. Fejfogás után megállapítottuk, hogy csak Pellia lehet.
 Ezután már erősen zavart területen haladtunk a völgyzáró gátig, ahol a már megszokott Bódva-völgyi jellegzetességek fogadtak minket. Pl. egy női cipő, aminek a varratain moha nő. Később a faluszéli sanyarú körülmények között élő cigánytelep következett. Lehangoló volt látni, hogy ebben a faluban milyen gyönyörű, jellegzetes házak lehettek régen, és most minderre a pusztulás vár.

Az állomáson várnunk kellett másfél órát, de örültünk, hogy legalább vonat van. Miskolcon egy kávé elfogyasztása után (a reggeli büfénél) felszálltunk a vonatra és elindultunk a Keleti pályaudvar felé.

2014. november 13., csütörtök

ilex var. ballota (Desf.) A.DC 1864
alzina Lapeyr. 1813

Jellemzői:
A fa magassága kb. 10 méter. A törzs és az ágak a Quercus ilex L. törzsével és hajtásával szinte megegyezőek a közeli rokonság miatt, így itt a Q. ilex L.-re jellemző tulajdonságok lesznek leközölve.

A kéreg színe feketés vagy szürkésbarna színű, melyről apró, szögletes darabokban válik le az elhalt héjkéreg. Az ágak szürkés színűek és szőrözöttek, majd az öregedés következtében barnás zöld színűekké válnak. A rügyek kicsik, homok színűek, a rügypikkelyek visszagörbültek.
 A levelei 2-4 cm hosszúságúak, örökzöldek, a fiatal fákon leginkább a kerek levelek a dominánsak, a levél élek fogazottak, majd az idősebb fákon ovális, tompa levelek jelennek meg. Ezen levelek esetenként szőrösek és fogazottak is lehetnek. Színük szürkészöld, esetleg sárgás árnyalatú, A színi oldal némiképpen szőrözött, a fonáki oldal fehér és molyhosan szőrözött. A levélnyél 3-12 mm hosszúságú, mindössze 5-8 érpár fut a levéllemezben.

A makkja a Q. ilex L. makkjánhoz hasonló, de nagyobb méretű, a csúcsa kihegyesedő.

A kupacsot apró, molyhos sallangok borítják, a makk 1/3 részét fedi le a kupacs.

Fontos megemlíteni, hogy a  Q. rotundifolia-t (Lam.) jelen állás szerint önálló fajként kell feltüntetnünk, ugyanakkor sokszor említik a Q. ilex L. alfaja valamint változataként is.

Természetes hibridjei:
Quercus x autumnalis Vasquez, Ramos & Doncel 2002 (Quercus rotundifolia x Q. ilex); Q. x diosdadoi Vasquez & al. 2000 (Q. rotundifolia x Q. pyraneica); Q. x mixta Borzi 1880 (Q. rotundifolia x Q. suber); Q. x senniana A.Camus 1936 (Q. rotundifolia x Q. faginea)

Változatozatai:
var. planifolia: A levelei kb. 4 cm hosszúak, kerek alakúak, sötétzöld színűek és mind a fonáki, mind a színi oldal csupasz.
var. ballota: Levelei elliptikusak vagy oválisak. Másfélszer hosszabbak a szélességüknél.
var. parviflora: Levelei ép élűek, lándzsa alakúak, sárgásfehér szőrökkel borítottak.
var. grandifolia: A leveleinek hossza kb. 6 cm, szélessége kb. 4 cm.
var. macrocarpa: Hatalmas, édes makkot terem, Dél-Spanyolországban találhatók egyedei.

Leírója:
Jean-Baptiste Lamarck (Bazenti, 1744-Párizs, 1829) francia természettudós, katona, akadémikus

Nemesi családból származott, apja az amiens-i jezsuita iskolában papnak taníttatta, majd 1761-69-ig katonáskodik, majd az orvostudományok és a botanika felé fordul és Bernard de Jussieu tanítványa lett Párizsban. 1779-ben a francia Akadémia tagjává választották. 1780-tól több gyűjtőutat is tett és több művet írt növényrendszertani témákban. 1792-től az alsóbbrendű állatokkal kezdett el foglalkozni. Ő különítette el először a gerinceseket a gerinctelenektől. Szakított a fajok változatlanságának elméletével, a lassú fejlődést és a fajok megváltozását kezdte tárgyalni, így Darwin elő hírnökeként tekinthetünk rá (bár erősen hitt a szerzett tulajdonságok tovább örökíthetőségében). Életében háromszor özvegyült meg, egy baleset következtében megrokkant, majd öregkorára megvakult.

http://oaks.of.the.world.free.fr/quercus_rotundifolia.htm (2014.11.13)
http://oaks.of.the.world.free.fr/quercus_ilex.htm (2014.11.13)
http://oaks.of.the.world.free.fr/Autbot.htm#l (2014.11.13)
http://www.oaknames.org/search/fullname.asp?id=592 (2014.11.13)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Lamarck (2014.11.13)
http://eol.org/pages/1151319/overview (2014.11.13)
http://www.theplantlist.org/tpl1.1/record/kew-174888 (2014.11.13)
The Hillier Manual of Trees and Shrubs (2014.) 288.o.

2014. november 7., péntek

A hét tölgye: Quercus canariensis Willd. 1809 - Algír tölgy

Quercus canariensis Willd. 1809 - Algír tölgy

Szekció: Mesobalanus (A. Camus)
Alnemzetség: Quercus (Hickel & Camus)
Elterjedés: Kelet és Dél- Spanyolország,
prinus Mast. not L.
salzmanniana (Webb) Coutinho 1935

Jellemzői:
A fa magassága elérheti a 20- 30 méteres magasságot is, törzse átmérője akár 1 méteres is lehet, koronája szélesen kiterülő. A törzs feketés színű, vastag repedezett kéreggel borított. A fiatal ágak szürkés zöldek, sűrűn szőrözöttek, majd sima és egyenletes felületűek lesznek.

Rügyei kúp alakúak, kb. 7 mm hosszúságúak,  halvány barna rügy pikkelyekkel fedettek. A rügy pikkelyeken fehéres szőrök figyelhetők meg.

A levelek kb. 6-18 cm hosszúságúak és 4-7 cm szélességűek, oválisak, matt sötétzöld színűek és félig örökzöldek.

A levél válla szíves, a levelek élein kb. 6-14 párnyi sekély, fogban végződő karéj helyezkedik el.A levél nyele 1-2 cm hosszúságú valamint a főére és a levélnyél szemölcsös, színük rózsaszínes-vöröses.

Virágzása április és május hónapokban zajlik, a hím ivarú barkavirágzatok kb. 4-8 cm hosszúságúak, míg a női ivarú virágai  rövid kocsányon helyezkednek el. Makkja kb. 2,5 cm hosszú, ovális és hengeres alakú, rövid kocsányokon (0,5-1 cm) csoportokban helyezkednek el (2-3 db).

A kupacs a makk 1/3 részét fedi, félgömb alakú, felületét molyhos, lándzsa alakú kidudorodó sallangok borítják. A színi oldaluk sima, szőrtelen, a fonáki oldalon a főér és az elsőrendű mellékereken és azok mentén sárgásbarna szőrök találhatóak.

Természetes hibridjei:
Quercus x carissoana A. Camus 1935 (Q. canariensis x Q. robur); Quercus x fontqueri O. Schwarcz 1936 (Q. canariensis x Q. pyraneica); Quercus x fagineomirbeckii Villar 1938 (Q. canariensis x Q. faginea); Quercus x lagunai Luebbert (Q. canariensis x Q. lusitanica); Quercus x paui Vicioso 1950 (Q. canariensis x Q. pyraneica x Q. pubescens vagy Q. cerrioides x Q. fontqueri); Quercus x anselmii Sennen 1928 syn. Q. x subglaucescens A. Camus 1939 (Q. canariensis x Q. pubescens); Quercus x viveri Sennen 1928 (Q. canariensis x Q. petraea)

Alfajok, változatok:
Megannyi változata ismert a fajnak.

var. salzmanniana: Levelei kb. 12 cm hosszúságúak, elliptikusak, megnyúltak, bőrszerűek, a levél élei némiképpen hullámosak.

var. mirbeckii: Levelei 20 cm-nél hosszabbak, hosszúkásak. A levél élei hullámosak nagyszámú karéjokkal.
var. carpinifolia: A levelei kb. 8 cm hosszúak, elliptikusak vagy oválisak, a karéjok csúcsosak.
var. elongata: Levelei kb. 10 cm hosszúak és 2-4 cm szélesek, keskenyek, a fonáki oldalon sávokban fehéres szőrök borítják, a karéjok lekerekítettek, 4-8 érpár ágazik le a főérből. A levél nyele 1-2 cm hosszúságú, sűrűn szőrözött. A rügyei oválisak, némileg sárgás színűek.
var. fissa: Levelein néhány kihegyesedő karéj található melyek az adott levélfél feléig öblösödnek be.
var. ovata: Levelei oválisak, kb 7 cm hosszúak és 4-5 cm szélesek. a levél nyele kb 4 cm hosszúságú.
var. pseudocastanea: Levelei a Castanea sativa leveleire emlékeztetnek.
var. suborbicularis: Levei kb.15 cm hosszúak és 10 cm szélesek, elliptikusak, a karéjok sekélyen öblösödők.

Carl Ludvig von Willdenow (1765-1812) német botanikus
Több információ: http://matejoaks.blogspot.hu/2014/10/a-het-tolgye-quercus-pyrenaica-willd.html

http://oaks.of.the.world.free.fr/Autbot.htm (2014.11.07)
http://www.oaknames.org/search/fullname.asp?id=106 (2014.11.07)
http://www.internationaloaksociety.org/content/oak-open-day-belgium-meise (2014.11.07)
http://eol.org/pages/1151730/overview (2014.11.07)
The Hillier Manual of Trees and Shrubs (2014.) 282.o.

2014. október 29., szerda

A hét tölgye: Quercus trojana Webb 1839 - Macedón tölgy

Quercus trojana Webb 1839 - Macedón tölgy

Szekció: Cerris
Elterjedés: Dél-Nyugat Olaszország, Albánia,
Bosznia és Hercegovina, Bulgária, Görögország,
Montenegró, Törökország
(Észak-Nyugat, Nyugat, Dél-Nyugat Anatólia)
aegilops Griseb. 1844, not L
aegilops var. macedonica (A.DC) Fiori & Paol. 1898.
grisebachii Kotschy 1891
macedonica A.DC 1864
trojana Jaubert & Spach 1842
trojana f. macrobalana Gavioli 1935

Jellemzői:
 Magassága nem haladja meg a 15-20 métert, a korona formája kezdetben kúp, majd később kupola alakúvá válik.

Kérge szürkés barna, barázdált. Ágai szürkés zöldek, majd színük később szürkés barnába megy át, esetenként csillagszőrökkel borítottak. Rügyei kicsik, kb. 2 mm hosszúságúak.

Levelei kb. 3-9 cm hosszúak és 2-5 cm szélesek, fél-örökzöldek, oválisan lándzsásak és bőrszerű tapintásúak. Csúcsuk kihegyesedő, a levél válla lekerekített vagy majdnem szíves. A levél élei fogasak, kb. 6-12 kihegyesedő fog található rajtuk. A színi és a fonáki oldala a leveleknek sima, némiképpen kékes szürke árnyalatú. Leveleinek nyele kb. 0,2-0,5 cm hosszúak elvétve kissé szőrözöttek.

Makkjai kb. 2,7-4,5 cm hosszúak, 1,8-2 cm átmérőjűek, tompa csúcsúak. Kupacsa hosszú, terjedelmes sallangokkal borított, mely a makk 2/3-át borítja. Két évig érleli makkjait.

Alfajai, hibridek:

-ssp yaltirikii Zielinski, Petrova & Tomaszewski 2006
 Az alapfajénál kisebb leveleinek mindkét oldala szőrös, valamint a vesszőkön is szőrözöttség figyelhető meg. Kis termetű alfaj, Törökország déli területein terjedt el.

-ssp euboica (Papioann.) K.I.Chr. 1997
 Törpe növekedésű, bokor habitusú alfaj, Görögországból.

Quercus x schneideri Vierh. (1912)
 (Quercus cerris L. x Quercus trojana Webb.)

Philip Barker Webb (1793-1854) angol botanikus

Tehetős, arisztokrata családban született, iskoláit a Harrow School-ban és az oxfordi Christ Church-ben végezte. Gyűjtőútjai során gyűjtött Spanyolországban, Portugáliában, Olaszországban és ő volt az első, aki gyűjtött a marokkói Tetuan-hegységben. Kutatta a Kanári-szigetek növényvilágát, melynek eredménye a kilenc kötetes L'Histoire Naturelle des Iles Canaries, melynek társszerzője Sabin Barthelottal. Barthelot egy ideig a Kanári-szigeteken lakott, így Webbnek is lehetősége nyílt a növények gyűjtésére 1828-1830-ig a szigeten. A kilenckötetes mű elkészüléséhez 20 évre volt szükségük. Saját herbáriumát a fireznzei Természettudományi Múzeumra (Museo di Storia Naturale di Firenze) hagyományozta.

http://www.oaknames.org/search/fullname.asp?id=715 (2014.10.29)
http://oaks.of.the.world.free.fr/quercus_trojana.htm (2014.10.29)
http://www.oaksofchevithornebarton.com/detail.cfm/plant_id/1084 (2014.10.29)
http://eol.org/pages/1151213/overview (2014.10.29.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Barker-Webb (2014.10.29)
http://www.internationaloaksociety.org/content/northern-greece-gallery-ii (2014.10.29)
The Hillier Manual of Trees and Shrubs (2014) (289. o.)